KÖPVILLKOR

Villkor för PR Home of Scandinavia AB

Följande allmänna köpvillkor (”villkor”) gäller vid beställning av varor via www.prhome.se (”webbplatsen”). PR home of Scandinavia AB (“PR home”, ”PR” eller “vi”) har adressen: Viaredsvägen 32, 504 64 Borås, Sverige. Telefonnummer (+46) 033 13 33 49. E-postadress: customer@prhome.se. Organisationsnummer: 556614-9323. Momsregistreringsnummer: SE556614932301.

1. Allmänt

PR home är den säljande parten och erbjuder produkter inom belysning. Som kund kan du välja att beställa hem varor via webbplatsen. Beställningar genomförda på webbplatsen kan levereras till ett utlämningsställe eller direkt hem till en adress i Sverige.

Genom att slutföra din beställning på denna webbplats godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

PR home förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren före ett köp.

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag.

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

 

2. Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du våra villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera över tid. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

1. Faktura

2. Delbetalning

3. Kortbetalning

4. Direktbetalning

 

3. Ordersummering och leveransavisering

Efter slutförd beställning på webbplatsen skickas en ordersummering automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en ordersummering eller har andra frågor, vänligen kontakta vår kundservice. Observera att ordersummering enbart är information om att vi börjar behandla din order. Vi kommer att skicka dig en leveransavisering per mail så snart beställningen har packats och skickats.

Om en vara har tagit slut i lager får du information om detta innan någon leverans kommer att ske. Om så önskas betalas beloppet för den uteblivna varan automatiskt via Klarna.

Du kommer även få ett separat kvitto från Klarna skickat till din e-post som du också använder vid en eventuell retur. Var noga med att spara kvittot från Klarna samt ordersummeringen från PR Home.

 

4. Beställning, frakt och leveranser

Leveransen sker i enlighet med valt leveransalternativ i kassan. Vi erbjuder för närvarande leverans till ombud och hemleverans.

Vi förbehåller oss rätten att vägra bearbeta beställningar vid misstanke om bedrägeri. Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.

 

4.1. Frakt

I kassan visas tillgängliga fraktalternativ baserat på vilket postnummer ordern skall levereras till. Kostnad för frakt samt leveranstid presenteras i kassan vid respektive tillgängligt leveransalternativ. I leveransaviseringen som skickas ut till dig via e-post finns en spårningslänk vilken kan användas för att söka efter paketet på transportörens hemsida, du kan också ladda hem Appen “Mina Paket”, där kan du spåra paket från oss och från hundratals andra e-handlare i en och samma app. Vid leverans av beställningen till utlämningsstället aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid genomförandet av köpet.

Upphämtning av paket hos ombud sker i enlighet med vald speditörs villkor, normalt uppger man försändelse ID samt uppvisar legitimation för att hämta ut ett paket. Ombud visar bådas giltiga legitimation.

Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället.

 

4.2. Försening och delleverans

Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck samt vid omständigheter vilka vi inte råder över. PR home tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning

 

4.3. Outlöst paket

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 14 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig PR home rätten att debitera dig 185 SEK för returfrakt och hanteringskostnader.

 

4.4. Priser

Vid beställning via webbplatsen är det webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på webbplatsen inkluderar moms, aktuell landspecifik moms tillämpas. Fraktavgift tillkommer på ordern i enlighet med våra fraktvillkor.

Vi reserverar oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

 

4.5. Åldersgräns

Försäljning sker endast till privatpersoner över 18 år. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag.

5. Ånger-, retur- och bytesrätt

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den. Hos oss på PR Home har du full retur- och bytesrätt (”Öppet köp”) i 14 dagar. Varor ska vara i sin originalförpackning, oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt eventuell försegling kvar på varan. Eftersom vi har öppet köp i 14 dagar behöver du inte fylla i Konsumentverkets blankett om du vill göra en retur. Vid ångrat köp av hel order debiteras inga kostnad utöver returfrakt enligt 5.1 Retur nedan.

 

5.1. Retur

Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager är det kostnadsfritt vid inlämning direkt till lagret på Viaredsvägen 32 (se öppettider).

I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till PR Home´s lager. Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. Spara inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

 

Se nedan returfraktkostnad per marknad.

-Sverige 49 SEK

-Norge 99 NOK

-EU 9.9 EUR

 

5.2. Återbetalning

Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du här. Du betalar endast för de varor du behåller. Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

 

6. Reklamation

Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från PR homes webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället. Två månader anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

Du kan reklamera din vara genom att skicka tillbaka varan till vårt lager:

Vid en reklamationsförfrågan till vårt lager ber vi dig att i första hand kontakta kundservice och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Bifoga gärna bilder på skadan/defekten för snabbare hantering. Vid en godkänd reklamation, ska produkten alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. PR home förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning.

Min produkt är inte en reklamation, men jag önskar att få produkten reparerad:

Skador orsakad av användaren, bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning ingår inte i reklamationsrätten.

 

7. Reservation

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma. Vid felaktig prismärkning i din leverans är de rättade priset som kommunicerats av PR Home som gäller för köpet.

 

8. Ansvarsbefrielse

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

9. Hantering av produktmaterial

9.1. CE-produkter

CE-märkningen är en viktig del av EU:s produktlagstiftning och omfattar bl.a. byggprodukter, elprodukter, maskiner, leksaker och personlig skyddsutrustning. CE-märkningen innebär att produkten uppfyller EU:s och Sveriges hälso-, miljö och säkerhetskrav. Det har inte med val av produktens kvalitet eller prestanda att göra. CE-märket garanterar att produkten är säker nog för att säljas i Sverige och resten av EU.

9.2. Installation av elmaterial

Avseende installation av elsäkerhetsmaterial av annan än elinstallatör se ”Elsäkerhetsverkets författningssamling ELSÄK-FS 2013:1” (tillämpas sedan 2014-01-01). Notera att som princip får du inte själv nyinstallera, utöka eller ändra något i en fast installation (exempelvis, installering av golvvärme och värmekabel >50V, byte av ojordat vägguttag mot jordat och förläggning av kabel i mark). OBS! Felaktigt utförd montering kan medföra livsfara samt brandrisk.

9.3. Producentansvar elartiklar

WEEE-direktivet innebär att vi som säljer elektriska och elektroniska produkter ska ta hand om uttjänta produkter på ett miljöriktigt sätt. För att uppfylla dessa krav är PR Home of Scandinavia AB ansluten till El-Kretsen AB och följer därmed förordningen om producentansvar för elektriska produkter (SFS 2005:209 samt 2005:210). Det innebär att uttjänta produkter ska lämnas till det kommunala insamlingssystemet i respektive kommun. Släng alltså inte el-avfall i hushållssoporna.

 

10. Lagring av personlig information

PR home ansvarar i egenskap av personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss i samband med köp. De personuppgifter som har lämnats till PR home vid köp används för tecknande och genomförande av leveransavtal, för att upprätthålla vår kundrelation samt för marknadsaktiviteter genomförda av PR home.

Du som kund har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad hos PR Home. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i Integritetspolicyn eller kontakta oss genom info@prhome.se.

10.2 Cookie policy

En cookie är data som skickas från en webbplats och lagras lokalt i besökarens webbläsare medan den besöker en webbplats. När besökaren besöker samma webbplats igen så kan data som är sparad i cookien hämtas upp och notifiera webbplatsen om besökarens tidigare aktiviteter.

Vi använder cookies för att underlätta analyser av trafik prhome.se och skapa en bättre användarupplevelse, det kan tex innebära att vi sparar information om besökares landsval, information om tidigare besök på prhome.se samt vilka sidor som besökts på prhome.se.

Genom att besöka prhome.se så godkänner du att vi samlar information om dina besök med hjälp av cookies. Om du inte godkänner att vi använder cookies på det här sättet bör du ändra din webbläsares inställningar till att inte acceptera cookies. Du kan även när som helst välja att ta bort cookie-filer som har placerats hos dig. Läs mer under hjälpavsnittet som rör cookies i din webbläsare.

Läs mer om cookies i vår Integritetspolicy eller på http://www.allaboutcookies.org/

10.3 Rätt att lämna klagomål

Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter ovan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, gällande annat än behandling av dina personuppgifter, kan du även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

 

Terms and conditions for PR Home of Scandinavia AB

The following general terms and conditions of purchase (“terms”) apply when ordering goods via www.prhome.se (the “website”). PR Home of Scandinavia AB (“PR Home”, “PR” or “we”) has the address: Viaredsvägen 32, 504 94 Borås, Sweden. Telephone number +46 33 13 33 49. E-mail address: customer@prhome.se. Organization number: 556614-9323. VAT registration number: SE556614932301.

1. General

PR home is the selling party and offers products in lighting. As a customer, you can choose to order goods at home via the website. Orders placed on the website can be delivered to a delivery point.

By completing your order on this website, you accept our terms of purchase, an approval that makes your order binding. You also confirm that the information entered is correct. You as a customer are responsible for incorrect information.

PR home reserves the right to change these terms at any time and therefore we recommend that you as a customer always read the general terms of purchase before a purchase.

The terms only apply to sales to private individuals over the age of 18 who are resident in Sweden. Orders for credit purchases to persons under the age of 18 are not executed in accordance with Swedish law.

We reserve the right to make unpredictable events that could cause possible final sales, inventory differences, delivery delays, price adjustments and technical errors. Furthermore, we reserve the right to make any errors in the image, text and/or price marking.

 

2. Payment

In collaboration with Klarna, we offer invoice payment, partial payment, credit card payment and direct payment. This payment solution is called Klarna Checkout.

By leaving information at the checkout, you accept Klarna’s terms. By clicking on “Complete purchase” you accept our terms.

Klarna Checkout presents certain information to you as soon as you are identified. The information you need to provide to achieve identification may vary between different purchases and customers. No credit information is ever taken directly in Klarna Checkout, but if necessary depending on the payment option you have chosen. Credit information taken by Klarna does not affect your creditworthiness and can not be seen by others who request credit information about you, such as banks.

After you have been identified, Klarna Checkout shows which options are available to you. Invoice is pre-selected as a payment option, but you can of course freely choose one of the other options, such as direct payment via bank or payment by card. The options you are offered may vary over time. You can choose whether you want to protect your use of Klarna Checkout with a PIN code.

All communication and information about payments comes to you directly from Klarna. More information and complete terms and conditions about Klarna’s payment methods can be found at klarna.com. For information about your payment, contact Klarna’s customer service.

Klarna Checkout offers the following payment methods:

1. Invoice

2. Partial payment

3. Card payment

4. Direct payment

 

3. Order confirmation and delivery notification

After ordering on the website, an order confirmation is automatically sent to the specified email address. If you do not receive an order confirmation or have other questions, please contact our customer service. Please note that order confirmation is only information that we start processing your order. We will send you a delivery notification by email as soon as the order has been packed and sent.

If an item has run out of stock, you will receive information about this before any delivery will take place. If desired, the amount for the missing item is paid automatically via Klarna.

You will also receive a separate receipt from Klarna sent to your e-mail, which you will also use in the event of a return. Be sure to save the receipt from Klarna and the order summary from PR Home.

 

4. Order, shipping and delivery

Delivery takes place in accordance with the selected delivery alternative at checkout. We currently offer delivery to agents and home delivery.

We reserve the right to refuse to process orders in case of suspicion of fraud. All attempted fraud will be reported to the police.

 

4.1. Shipping

Checkout shows available shipping options based on which zip code the order is to be delivered to. Cost for shipping and delivery time are presented at checkout at each available delivery option. In the delivery notification that is sent to you via e-mail, there is a tracking link which can be used to search for the package on the carrier’s website, you can also download the app “My Packages”, where you can track packages from us and from hundreds of other e-mails. traders in one and the same app. Upon delivery of the order to the delivery point, you will be notified via SMS to the mobile number specified when completing the purchase.

Collection of packages from agents takes place in accordance with the chosen forwarder’s conditions, normally you send the consignment ID and present identification to collect a package. Representatives show both valid IDs.

If the consignment you are to pick up is damaged, you must not receive the package but report it to the delivery point.

 

4.2. Delay and partial delivery

We do our best for you as a customer to receive your order as soon as possible, but we reserve the right that the delivery time may vary due to high order pressure and in circumstances over which we have no control. PR Home does not apply partial deliveries. If for some reason we can not send all items in your order, we will inform you about this as soon as possible. If we have already received payment for such an order, we will refund the current amount of the item (s) using the same payment method you used when you placed your order

 

4.3. Unredeemed package

Your package remains for 14 days at the selected carrier’s delivery point from the date you are notified that your package is available for collection. If you do not redeem the package after 14 days, it will be sent back to our warehouse. For packages that are not picked up, PR Home reserves the right to charge you SEK 185 for return shipping and handling costs.

 

4.4. Prices

When ordering via the website, the website’s stated prices apply. All prices on the website are stated include applicable VAT. Shipping fee will be added to the order  accordance with our shipping terms.

We reserve the right to make any errors in the image, text and / or price marking that may occur.

 

4.5. Age limit

Sales are only made to private individuals over 18 years of age. Orders for credit purchases to persons under the age of 18 are not executed in accordance with Swedish law.

5. Right of withdrawal, return and exchange

In accordance with the Act (2005: 59) on distance contracts and agreements outside business premises (the “Act on Distance Contracts”), you as a customer always have a 14-day right of withdrawal when purchasing on the Internet. The withdrawal period starts from the day you pick up the item or receive it. With us at PR Home, you have a full right of return and exchange (“Open purchase”) for 14 days. Items must be in their original packaging, unused, in salable condition, with all labels and any seal left on the item. Since we have an open purchase for 14 days, you do not need to fill in the Consumer Agency’s form if you want to make a return. In the event of a withdrawal of the complet order (all items) no extra fees beside the return shipping fee will be deducted, see below 5.1 Returns

 

5.1. Returns

If you want to return one or more items to our warehouse, it is free of charge when handing in directly to the warehouse on Viaredsvägen 32 (see opening hours). Your package includes a delivery note, return shipping note and a return note to be used for returns. The return slip states the reason for the return and which goods are to be sent back, the return slip must be attached to the return package. Upon return, it is you as a customer who has the financial responsibility for the return to PR Home’s warehouse. The prepaid return shipping note is attached to the outside of your package and then handed in to the nearest agent. Save the submission receipt from the agent until we have received and registered your return.

See below return shipping fees.

-Sweden 49 SEK

-Norway 99 NOK

-EU 9.9 EUR

 

5.2. Refund

Upon return to our warehouse, a refund of the return takes place as soon as the return is received and checked. If you have paid by card, the money for the return is paid back into the card. If you pay with an invoice, the amount for the return is adjusted and you will find the updated invoice at www.klarna.se. More information about repayment from Klarna can be found here. You only pay for the goods you keep. If you have an unpaid invoice for your order, it is important that you log in to www.klarna.com yourself and extend the invoice’s payment period so that the return can be registered. You can also contact Klarna’s customer service for help with this on +46 8 120 120 10.

 

6. Complaint

As a consumer, you have a 3-year right to make a complaint according to law. If you have purchased a product from PR Home’s online store and discovered that it is faulty, defective or damaged during transport, you as a customer are asked to immediately complain about the product. If the consignment you are to pick up is damaged, you must not receive the package but report it to the delivery point. Two months is considered a reasonable time for a complaint about the product after the discovery of damage / defect.

You can complain about your item by sending the item back to our warehouse:

In the event of a complaint request to our warehouse, we ask you to first contact customer service and state the order number for the item you want to complain about. Feel free to attach pictures of the damage / defect for faster handling. In the event of an approved complaint, the product must always be returned to our warehouse. There is always free return shipping for approved complaints. Your package includes a delivery note, return shipping note and a return note to be used in the event of a complaint.

When the complained product has been returned and inspected, you as a customer will be compensated in accordance with the applicable consumer protection law. PR home reserves the right to refuse a complaint if the product does not prove to be defective in accordance with current consumer protection law. We follow the General Complaints Board’s recommendations. As a consumer, you can also complain via the EU’s online dispute resolution platform.

My product is not a complaint, but I want to have the product repaired:

Damages caused by the user, lack of care, incorrect handling or normal wear and tear are not included in the right of complaint.

 

7. Reservation

We reserve the right to make unpredictable events that could cause possible final sales, inventory differences, delivery delays, price adjustments and technical errors. Furthermore, we reserve the right to make any errors in the image, text and / or price marking. In the event of incorrect price marking in your delivery, the corrected price communicated by PR Home applies to the purchase.

 

8. Disclaimer

In case of force majeure, our obligations are postponed. Examples of force majeure can be strikes, illness of staff, transport disruptions, import / export bans, regardless of whether this occurs with us as a company or with our suppliers / partners. If force majeure prevails for more than two months, the customer as well as us have the right to terminate the agreement without any obligation to pay damages.

 

9. Handling of product material

9.1. CE products

The CE marking is an important part of EU product legislation and includes e.g. construction products, electrical products, machinery, toys and personal protective equipment. The CE marking means that the product meets the EU’s and Sweden’s health, environment and safety requirements. It has nothing to do with the choice of product quality or performance. The CE mark guarantees that the product is safe enough to be sold in Sweden and the rest of the EU.

9.2. Installation of electrical materials

Regarding the installation of electrical safety materials by someone other than the electrician, see “The Swedish Electrical Safety Agency’s collection of statutes ELSÄK-FS 2013: 1” (applied since 2014-01-01). Note that, as a principle, you may not re-install, extend or change anything in a permanent installation (for example, installation of underfloor heating and heating cable> 50V, replacement of unearthed wall socket with earthed and laying of cable in ground). NOTE! Improper installation can lead to danger to life and fire.

9.3. Producer responsibility for electrical items

The WEEE directive means that we who sell electrical and electronic products must take care of end-of-life products in an environmentally friendly manner. To meet these requirements, PR Home of Scandinavia AB is affiliated with El-Kretsen AB and thus complies with the ordinance on producer responsibility for electrical products (SFS 2005: 209 and 2005: 210). This means that end-of-life products must be handed in to the municipal collection system in each municipality. So do not throw electrical products in the household waste.

 

10. Personal information

PR Home is responsible in its capacity as personal data controller for the personal data that you provide to us in connection with purchases. The personal information that has been provided to PR Home at the time of purchase is used for signing and implementing delivery agreements, to maintain our customer relationship and for marketing activities carried out by PR Home.

You as a customer have the right to request an extract from the register in order to be able to check what information is registered with PR Home. Read more about how we handle your personal information in the Privacy Policy or contact us via info@prhome.se.

10.2 Cookie policy

A cookie is data sent from a website and stored locally in the visitor’s browser while it is visiting a website. When the visitor visits the same website again, data stored in the cookie can be retrieved and notify the website of the visitor’s previous activities.

We use cookies to facilitate analyzes of traffic prhome.se and create a better user experience, this may, for example, mean that we save information about visitors’ choice of country, information about previous visits to prhome.se and which pages have been visited on prhome.se.

By visiting prhome.se, you agree that we collect information about your visits using cookies. If you do not agree to our use of cookies in this way, you should change your browser’s settings to not accept cookies. You can also choose to delete cookies that have been placed with you at any time. Read more under the help section concerning cookies in your browser.

Read more about cookies in our Privacy Policy or at allaboutcookies.org

 

10.3 Right to complaint

If you are dissatisfied with how we have processed your personal data, you can also contact us at our contact details above. You also have the right to submit a complaint regarding our personal data processing to:

The Data Inspectorate
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

In the event of a dispute that we are unable to resolve, other than the processing of your personal data, you can also use the online complaints platform available on the European Commission’s website: ec.europa.eu/odr.